PENGARUH PENGETAHUAN, SIKAP KEUANGAN DAN PERSEPSI MANFAAT TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN E-WALLET SEBAGAI TRANSAKSI PEMBAYARAN DIGITAL (STUDI PADA MAHASISWA UIN DATOKARAMA PALU)

Authors

  • Amalia Nurul Hidayah Universitas Islam Negeri Datokarama Palu
  • Ubay Ubay Universitas Islam Negeri Datokarama Palu
  • Rizqa Sabrina Badjarad Universitas Islam Negeri Datokarama Palu

DOI:

https://doi.org/10.70248/jismdb.v2i4.2748

Abstract

This study aims to analyze the influence of knowledge, financial attitudes, and perceived benefits on the decision to use e-wallets as digital payment transactions among students at UIN Datokarama Palu. This study uses associative research with a quantitative approach. The study utilizes primary data obtained through a questionnaire. The population size in this study is 6,734 individuals, with a sample size of 100 students from UIN Datokarama Palu. Data analysis was conducted using SPSS version 30. The results indicate that, partially (t-test), knowledge, financial attitudes, and perceived benefits have a positive and significant influence on the decision to use e-wallets. Additionally, simultaneously (F-test), the three variables also have a positive and significant influence on the decision to use e-wallets, with a coefficient of determination (R²) of 0.697. This means that 69.7% of the decision to use e-wallets is influenced by the three variables, while the remainder is influenced by factors outside the scope of this study. These findings indicate that the higher the knowledge, financial attitude, and perceived benefits, the higher the decision to adopt e-wallets among students.

References

Almuntaha, Eska. "Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Pengadopsian Teknologi Internet Banking oleh Nasabah di Indonesia." Skripsi. Yogyakarta: fakultas ekonomi universitas islam indonesia (2008).

Ardana, Hendri Tri. "Pengaruh Persepsi Manfaat, Persepsi Kemudahan Dan Brand Image Terhadap Keputusan Penggunaan E-Wallet Dana Dompet Digital Oleh Generasi Y Dan Generasi Z." Jurnal Manajemen Dan Bisnis 2.1 (2023).

Astirian, Ira. "Pengaruh Manfaat, Kemudahan, dan Pengetahuan Terhadap Keputusan Penggunaan Shopeepay (Studi pada Mahasiswa Universitas Islam Malang)." (2023).

Azizah, La'la. Pengaruh Pengetahuan, Sikap Dan Kemudahan Penggunaan Terhadap Keputusan Penggunaan Dompet Digital Dalam Transaksi Pembayaran Dengan Persepsi Manfaat Sebagai Variabel Moderating (Studi Pada Mahasiswa FEBI Angkatan 2019 UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan). Diss. UIN KH Abdurrahman Wahid Pekalongan, 2023.

Bambang Sudaryana Dan Ricky Agusiady, “Metodologi Penelitian Kuantitatif.” (Yogyakarta: CV Budi Utama, 2022)

Husna, Miftahul. “PENGARUH PENGETAHUAN, KEMUDAHAN PENGGUNAAN DAN KEMANFAATAN QRIS TERHADAP KEPUTUSAN PENGGUNAAN E-WALLET SEBAGAI TRANSAKSI SECARA DIGITAL PADA MASYARAKAT KELURAHAN 20 ILIR D II KOTA PALEMBANG.” Undergraduate Thesis thesis. UIN Raden Fatah Palembang. (2024)

Intan, N. "Gopay dan Ovo jadi Alat Pembayaran Paling Digemari Milenial." From republika. co. id: https://republika. co. id/berita/q45o86349/gopay-dan-ovo-jadi-alat-pembayaran-paling-digemari-milenial (2020).

Kahar, Azmen, Yunia Wardi, and Dina Patrisia. "The influence of perceived of usefulness, perceived ease of use, and perceived security on repurchase intention at Tokopedia. com." 2nd Padang International Conference on Education, Economics, Business and Accounting (PICEEBA-2 2018). Atlantis Press, 2019.

Kusumapradana, Brian Sutatama, and Siti Aisyah. "The Effect Of Financial Literacy And Financial Attitude On The Use Of Digital Wallets Among Students In Surakarta City." AJAR 5.02 (2022)

Lestari, Muji, Ahmad Soleh, and Suswati Nasution. "Pengaruh E-Wallet dan E-Money Terhadap Perilaku Konsumtif Masyarakat Kota Bengkulu." Jurnal EMAK (Ekonomi Manajemen Akuntansi dan Keuangan) 4.1 (2023).

Muhidia, Safira Cahyani Ula. Pengaruh pengetahuan keuangan, sikap keuangan, dan locus of control terhadap perilaku keuangan mahasiswa prodi manajemen Universitas Muhammadiyah Gresik. Diss. Universitas Muhammadiyah Gresik, 2018.

Nurohman, Yulfan Arif, Rina Sari Qurniawati, and Fahri Ali Ahzar. "Pembayaran Digital Sebagai Solusi Transaksi Di Masa Pandemi Covid 19: Studi Masyrakat Muslim Solo Raya." Among Makarti 15.2 (2022).

SOMANTRI, PUTRI SILVIA. Pengaruh Penggunaan Dompet Digital (E-Wallet) Terhadap Perilaku Konsumtif Pada Generasi Z Di Kota Bandung. Diss. UNIVERSITAS SANGGA BUANA YPKP, 2024.

Tatik Suryani, “Perilaku Konsumen Di Era Internet: Implikasi Pada Strategi Pemasaran.” (Yogyakarta: Graha Ilmu, 2013)

Violinda, Qristin, and Nakita Via Khorunnisya. "Minat Generasi Milenial Menggunakan E-Wallet Link Aja: Perspektif Teori Persepsi dan Perilaku." Jurnal Aplikasi Bisnis dan Manajemen (JABM) 8.1 (2022)

Zada, Chrysilla, and Yunita Sopiana. "Penggunaan E-Wallet atau Dompet Digital sebagai Alat Transaksi Pengganti Uang Tunai Bagi UMKM di Kecamatan Banjarmasin Tengah." JIEP: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Pembangunan 4.1 (2021)

Downloads

Published

2025-07-30

Issue

Section

Articles